Image by David Mark from Pixabay

Op het gebied van duurzaamheid kan de scheepvaart nog een flinke slag slaan. De CO2-uitstoot van de scheepvaart is namelijk evenveel als die van alle auto’s samen! Gelukkig zijn er de laatste jaren verschillende samenwerkingsverbanden ontstaan om de scheepvaart te verduurzamen. Dat zal ook wel moeten want in 2050 moet de uitstoot in vergelijking met 2008 gehalveerd zijn.

 

LNG als duurzame brandstof

Een schone luncht begint uiteraard bij schone brandstof. De haven van Rotterdam pleit al langer voor LNG als alternatieve brandstof. LNG staat voor liquefied natural gas (vloeibaar aardgas). De uitstoot van CO2 en NOx gaat met deze brandstof ongeveer  50 to 60% omlaag. De uitstoot van fijnstof verdwijnt vrijwel volledig. LNG is geen groene brandstof maar dit is wel een stuk minder vervuilend dan stookolie. Sowieso worden de regels omtrent stookolie steeds strenger. In sommige gebieden mag het zwavelpercentage nog maar 0,1% zijn.

 

Duurzaam biertransport door Heineken

Ook Heineken loopt voor op als het gaat om het groener maken van de scheepvaart. Zo lanceerden zij eerder dit jaar een nieuw binnenvaartschip, die gebruik maakt van 100% duurzame biobrandstof. Het schip vervoert bier van de brouwerij in Zoeterwoude naar de diepzeeterminals in de haven van Rotterdam. Heineken werkt voor dit project samen met GoodFuels en Reinplus Fiwado Bunker. Ook Ikea en FrieslandCampina hebben aangegeven graag gebruik te willen maken van deze schone brandstof, die tot wel tot wel 90% CO2-reductie behaalt in vergelijking met fossiele brandstof.

 

Korting op het havengeld

Verschillende havens in Nederland, waaronder Zaanstad, Rotterdam en Amsterdam, geven schone schepen die in het bezit van een Green Award korting op het havengeld. Hoe schoner de schepen, hoe hoger de korting. Green Award is een certificaat waar schepen en rederijen voor in aanmerking komen die extra hebben geïnvesteerd in het schip en de bemanning om de veiligheid en milieuprestaties te verbeteren.

 

Meer gebruik maken van walstroom

Een schip stoot enorm veel CO2 uit. Dit geldt voor het binnenvaren maar ook het aanmeren. Vooral cruiseschepen maken heel veel gebruik van elektriciteit. Om in de energiebehoefte van al hun gasten te voorzien, laten de cruiseschepen hun generatoren vaak draaien als ze zijn aangemeerd in de haven. Niet alleen is dit heel erg belastend voor het milieu, maar het zorgt ook voor stank- en geluidsoverlast voor de omwonenden. Door gebruik te maken van walstroom, wordt deze overlast een stuk verminderd. In de havens waar dit mogelijk is kunnen schepen gebruik maken van walstroom door een (grote) stekker van het schip in een speciaal stopcontact langs de kade te steken. Op deze manier kunnen de motoren van de schepen uitgeschakeld worden en wordt het schip nog steeds van energie is voorzien. Het is wel belangrijk dat de haven gebruik maakt van groene stroom, om nog meer te voorzien in de duurzame behoefte. Via een energie vergelijk-site kan men controleren welke leveranciers duurzame stroom leveren.