De OOCL Rauma verloor deze week zeven containers in de Noordzee. (foto: Fleetmon).

Opnieuw heeft een schip containers in de Noordzee boven de Waddeneilanden verloren. Volgens de Kustwacht raakte het Nederlandse schip OOCL Rauma dinsdag 11 februari zo’n 43 kilometer ten noorden van Ameland zeven containers kwijt. Het schip was op weg van Finland naar Rotterdam.

De NOS meldt dat de Rauma de zuidelijke vaarroute gebruikte. Op deze route is veel kritiek. De MSC Zoe, die begin vorig jaar 345 containers verloor, volgde dezelfde route. Ondanks alle opruimacties ligt er volgens Stichting De Noordzee een jaar na dato nog steeds 800.000 kilo afval in zee. De OOCL Rauma verloor deze week zeven containers. In drie containers zitten papieren rollen, in twee containers zit verpakkingsmateriaal voor een papiermachine en de twee overige containers vervoeren melkpoeder. De kapitein van het schip heeft aan de kustwacht doorgegeven dat het schip geen gevaarlijke stoffen vervoert. Op beelden van de Kustwacht is te zien dat papieren rollen in zee drijven.

Het Kustwachtvliegtuig maakte foto’s van het incident. (foto’s: Kustwacht, Twitter). 

Teveel risico
Het vrachtschip vervoerde in totaal 1.425 containers en was vanuit Finland onderweg naar de haven van Rotterdam toen het in het Waddengebied in de problemen raakte. Mogelijk speelde de harde wind, die met windkracht 8 vanuit het westen kwam, daarbij een rol. Burgemeester Ineke van Gent van Schiermonnikoog zegt tegen de NOS dat er te veel risico is genomen. “De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft naar aanleiding van de containerramp met de MSC Zoe geadviseerd om de zuidelijke vaarroute niet meer te gebruiken bij zwaar weer, omdat er dan te veel risico is op ongelukken.” Volgens haar kan de Kustwacht de scheepvaart alleen meer dringend adviseren om via een andere route te varen, maar kan het besluit niet worden afgedwongen.