De sluisdeur raakte beschadigd na een botsing met een tanker. (foto: Twitter).

Vorige week woensdag ramde een tankschip de Prins Willem-Alexandersluis bij Schellingwoude. Door de botsing raakte de sluisdeur beschadigd en bleef de sluis anderhalve dag dicht. Rijkswaterstaat heeft met de hulp van een aannemer de sluisdeur binnen anderhalve dag hersteld. Ook zijn er duikers ingezet om de schade onder water te inventariseren.

De schuifdeuren van de Prins Willem-Alexandersluis glijden over een zeer dunne laag water, ook wel hydrovoet genaamd. Ook na de reparatie hebben duikers onder water gecontroleerd of de sluis weer naar wens functioneerde. De botsing van het schip werd vanuit de bedieningskamer gefilmd door een van de medewerkers van Rijkswaterstaat. De beelden van die botsing zijn te zien bij AT5.

Waterpeil Noordzeekanaal

De Prins Willem-Alexandersluis is onderdeel van de Oranjesluizen, een complex van schutsluizen in het IJ. Zij strekken zich uit van het dorp Schellingwoude op de noordoever van het IJ tot de noordpunt van het Zeeburgereiland. De sluizen dragen bij aan het op peil houden van de waterhoogte in het Noordzeekanaal.

Stuw bij Grave

Het komt vaker voor dat tankers tegen een kunstwerk aanvaren. Eind december 2016 ramde een binnenvaartschip een stuw bij Grave met desastreuze gevolgen. Het waterpeil in het bovenliggende compartiment daalde fors waardoor scheepvaart onmogelijk werd. Rijkswaterstaat bouwde vervolgens een tijdelijke breuksteendam. Deze noodmaatregel zorgde ervoor dat het waterpeil weer op niveau kwam, waardoor scheepvaartverkeer tussen Sambeek en Grave weer mogelijk werd.