Regenwatertoilet wint innovatiewedstrijd 50-literhuis

De 50-literhuis ondernemers challenge is gewonnen door Pim Wijnakker uit Den Haag. Hij mag zijn uitvinding, het regenwatertoilet, een jaar lang testen in één van de bewoonde huizen van fieldlab The Green Village. “Een kroon op mijn werk,” reageerde de winnaar geëmotioneerd.

Het 50-literhuis is een initiatief van drinkwaterbedrijf Dunea, adviesbureau Arcadis, VPdelta innovatieprogramma voor klimaatadaptatie en fieldlab The Green Village. Om iedereen in de regio de komende jaren van voldoende drinkwater te kunnen blijven voorzien, wordt de capaciteit om water te winnen geoptimaliseerd en uitgebreid. Maar daar zitten grenzen aan. Doel van de coalitie is dan ook om met elkaar de transitie naar een waterbewuste maatschappij te versnellen.

Regenwater in de hoofdrol
Acht deelnemers pitchten hun innovatie tijdens de finalemiddag aan een vakjury, bestaande uit een hoogleraar, gebiedsontwikkelaars, en CEO’s van de 50-literhuis coalitiepartners. Na beraad kwamen zij tot de conclusie dat het Regenwatertoilet het meest kansrijk is. Wim Drossaert, jurylid namens drinkwaterbedrijf Dunea: “Het winnende systeem bespaart potentieel 30% kraanwater, is goed opschaalbaar en kan zowel worden toegepast in nieuwe als bestaande bouw. Dat kan onze regio helpen om ook in de toekomst voldoende water te hebben voor de sterk groeiende bevolking.”

Winnaar Pim Wijnakker is verguld met zijn prijs: “Dit is een kroon op m’n werk. Toen ik nog heel klein woonde in Den Haag ben ik begonnen met het aaneenschakelen van regentonnen en na tien jaar heb ik nu een hybride systeem van regenwater en drinkwater, waarmee je het toilet doorspoelt met regenwater, tenzij er niet voldoende is gevallen. Ik heb geleerd dat dit direct regelbaar moet zijn, zonder te hoeven omschakelen. Ik wil heel graag weten hoe we dit product aantrekkelijker kunnen maken zodat het ook daadwerkelijk verkocht kan gaan worden.”

Runners-up winnen advies
Op de tweede plaats eindigde Dick Breederveld met de Plassen Wassen Combinatie en als derde eindigde John van de Wetering met de Rainmate. Zij krijgen een jaar lang toegang tot een kennisnetwerk die hen helpt bij de verdere ontwikkeling van hun innovaties. Uiteindelijk zien de initiatiefnemers van de challenge meer producten op de markt komen die gaan bijdragen aan een waterbewuste maatschappij.

Experimenteren en toepassen staan centraal
Het unieke van fieldlab The Green Village is dat er sprake is van een echte woonsituatie. Er staan woningen die een afspiegeling vormen van de Nederlandse woningmarkt en ook daadwerkelijk worden bewoond. Als het hier werkt, geeft dat een opstap voor toepassing in de rest van Nederland. Zo kunnen tal van innovaties grondig worden getest voordat ze worden opgeschaald en geproduceerd. Het zijn dus niet alleen duurzame producten en diensten die hier een kans krijgen, het proces zelf voorkomt ook verspilling.