De oorzaak van de brand, waardoor bijna 3000 ton ammoniumnitraat in de haven van Beiroet ontplofte, blijft vooralsnog vaag (foto: Commons Wikimedia)

Isle Utilities, een wereldwijd opererend consultancybureau voor innovatieve water- en milieutechnologie, heeft haar wereldwijde platform voor waterprofessionals ‘The Water Action Platform’ opengesteld om oplossingen te bedenken voor de watervoorziening in het door de zware explosie getroffen Beiroet. “Inmiddels hebben ruim 80 partijen uit meer dan 20 landen zich gemeld en geregistreerd met hulp en oplossingen”, zegt Erik Driessen, directeur Noord-Europa van Isle Utilities.

Het bedrijf heeft een ‘water crisis gouden gids’ met 20 hulporganisaties gedeeld, waaronder Unicef, UNOCHA en Unesco. Ook is er inmiddels contact met Libanezen die voor UNESCO werken. “Zij hebben het afgelopen weekend een overzicht gemaakt van de benodigde hulp die wij weer met de 80 partijen hebben gedeeld”, zegt Driessen. “Maar het is nu nog te vroeg om aan te geven wat er precies gaat gebeuren.”

Isle Utilities richtte het wereldwijde platform in maart 2020 op tijdens de uitbraak van de coronapandemie. Veel klanten, waaronder drinkwaterbedrijven, worstelden volgens Driessen met de vraag hoe zij in hun bedrijfsvoering het beste met de pandemie om konden gaan. Bovendien was het geen tijd om grote en innovatieve waterprojecten te starten.

Whats app groep opgezet

Het bedrijf had eerder een Whats app groep opgezet met specialisten van onder meer drinkwaterbedrijven om informatie over het coronavirus met elkaar te delen. Binnen anderhalve week zat de groep echter zo vol, dat Isle Utilities besloot om het online platform op te richten. De site trok zoveel belangstelling dat het bedrijf webinars over bepaalde onderwerpen op het gebied van corona organiseerde. “Sommige webinars trokken ruim honderd bezoekers. Ook was er veel belangstelling voor een presentatie van KWR om het coronavirus in rioolwater aan te tonen.”

Geen commercieel doel

Driessen benadrukt dat Isle Utilities in eerste instantie geen commercieel doel met het platform nastreeft. “Wij doen het echt vanuit de overtuiging om te helpen. Dat heeft onze CEO Piers Clark ook duidelijk aangegeven in zijn recente videoboodschap. Door te helpen, bouwen we vertrouwen op. En wellicht dat hier later opdrachten uit voortvloeien.” De drinkwatervoorziening is overigens al jaren zeer onbetrouwbaar in Libanon. Met name in de droge zomers stroomt er soms maar een paar uur per dag water uit de kraan.