Innovation Avenue op AquaTech lijkt schot in de roos

Het idee van Water Alliance om op AquaTech zoveel mogelijk Nederlandse innovaties op watergebied te verzamelen langs een ‘Innovation Avenue’, lijkt een schot in de roos. Volgens diverse standhouders is het op deze avenue in Hal 7 aanmerkelijk drukker dan op de rest van de beurs. Directeur Hein Molenkamp van Water Alliance vindt dat AquaTech zich hiermee onderscheidt van de buitenlandse waterbeurzen.

“Voor Nederlandse bedrijven zijn innovaties erg belangrijk”, stelt Molenkamp. “Daarmee kunnen ze zich op de wereldwatermarkt onderscheiden en leidend worden in nichemarkten.” Henk Schonewille, ceo van Wafilin Systems, valt hem bij: “In de eerste uren na de opening van de beurs werd al meteen duidelijk dat deze Innovation Avenue een succes is. Het is hier veel drukker dan elders op de beurs. Ik begrijp dat wel. Bezoekers komen niet voor de zoveelste pomp of filter. Ze zijn op zoek naar iets nieuws en dat vinden ze hier.”

Oranje laan
Een succesvol initiatief heeft meestal meerdere vaders en Molenkamp waakt ervoor om zichzelf te afficheren als ‘de’ bedenker van de Innovation Avenue. Naast Water Alliance hebben ook het Netherlands Water Partnership (NWP) en AmsterdamRAI een belangrijke rol gespeeld. Maar op de openingsdag van AquaTech loopt Molenkamp terecht stralend rond. Water Alliance heeft haar leden maanden geleden benaderd met het idee om innovaties een voorkeurspositie te geven in het Nederlandse paviljoen en kreeg daarop aanvankelijk wat terughoudende reacties. Voor Water Alliance was dat een aanmoediging om er meer energie in te steken en de leden te overtuigen van de mooie kansen die er liggen. Dat heeft gewerkt. Het resultaat is een oranje ‘geplaveide’ laan die Hal 7 doorsnijdt, met aan weerszijden Nederlandse watertechnologiebedrijven die hun innovaties etaleren. “Vroeger hing Hal 7 er maar een beetje bij”, zegt Molenkamp. “Nu is het hier druk en levendig!” Het Nederlandse deel is door AquaTech vervolgens uitgebreid met buitenlandse innovaties, zodat bijvoorbeeld ook het Ierse BlueTech Research een innovatiepaviljoen aan de Innovation Avenue kon inrichten.

Niet alleen technologie
“De bedrijven verkopen niet zozeer een innovatie”, vervolgt Molenkamp, “maar een product waarmee ze voor de dag kunnen komen. Dáármee willen ze zich onderscheiden. Ook zit het innovatieve hem lang niet altijd in de technologie, maar meer in de mensen met vernieuwende ideeën. Zij ontwikkelen innovatieve combinaties van bestaande technieken, of nieuwe toepassingen die niet eerder zijn bedacht.”

CirTec winnaar AquaTech Innovation Award 2017
Ook de winnaar van de AquaTech Innovation Award heeft een stand langs de Innovation Avenue. CirTec BV won die Award daags voor de start van AquaTech, op maandag 30 oktober. Het bedrijf wint bij rioolwaterzuiveringen cellulosevezels uit toiletpapier terug en maakt daarvan een verhandelbaar celluloseproduct, dat geschikt is voor toepassingen zoals wegenbouw. De winnende technologie, ‘Cellvation’, is door CirTec ontwikkeld in samenwerking met KNN Cellulose, dat eveneens een plaatsje heeft aan de Innovation Avenue. Voordelen van deze technologie zijn onder meer een besparing van energie en chemische kosten voor rioolwaterzuivering, evenals een afname van de hoeveelheid slib die wordt geproduceerd.

Nul-op-de-watermeterwoningen?
Terugwinning van grondstoffen is een thema dat op meerdere plaatsen langs de Innovation Avenue terugkomt. Maar er zijn meer niches. Zo presenteert Hydraloop een installatie waarmee het gebruikte water uit douche, bad en wasmachine kan worden gezuiverd tot bruikbaar water voor (opnieuw) de wasmachine, het doorspoelen van de wc of het begieten van de planten in de tuin. “De Innovation Avenue is een prachtige mogelijkheid om ons product te tonen”, vindt Arthur Valkieser, de ceo van Hydraloop. Joost Edens van het Friese DMT Environmental Technology is het roerend met hem eens. DMT hoopt op de AquaTech waterschappen te interesseren in zijn TurboTec slibbehandelingsinstallatie. “Toen wij door Water Alliance werden benaderd, zaten we nog te wachten op de resultaten van onze eerste full scale pilot, dus we hebben niet meteen toegehapt. Maar toen die resultaten er eenmaal waren, zagen we de Innovation Avenue als een uitgelezen kans om onze technologie te presenteren.”

Veel interesse uit het buitenland
Henk Schonewille van Wafilin Systems is vooral erg blij met de vele buitenlandse beursbezoekers die op de Innovation Avenue langs de ‘etalages’ lopen. Wafilin mikt namelijk hoofdzakelijk op de buitenlandse markt met een gepatenteerde technologie waarmee melk al op de boerderij kan worden ontwaterd tot 50 procent van het oorspronkelijke volume. “Dat heeft verschillende voordelen”, zegt Schonewille. “De boer kan besparen op de energiekosten voor de koeling, er is een forse reductie op transportkosten en in de fabriek scheelt het een processtap bij het verwerken van de melk tot bijvoorbeeld kaas.”