Bouwconsortium Levvel (BAM, Van Oord en Rebel) opende 27 september in Harlingen een fabriek voor de productie van betonnen golfbrekerelementen. Hiermee versterken ze de komende jaren de Afsluitdijk. De zogeheten Levvel-blocs leveren een CO2-besparing op van 56 procent ten opzichte van het voorlopige ontwerp, omdat er veel minder beton nodig is dan voor vergelijkbaar dijkversterkingsmateriaal.

Om de Afsluitdijk te versterken krijgt het dijklichaam aan Waddenzeezijde een nieuwe huid. Het consortium plaatst 75.000 Levvel-blocs over het bestaande basalt. Het Levvel-bloc, ook wel XblocPlus, is speciaal voor de Afsluitdijk ontwikkeld. Elk blok weegt 6.500 kg en heeft een golfremmende werking. De elementen krijgen een ruwe bovenzijde en poeltjes waarin water kan blijven staan, om zo kansen voor de groei van vegetatie te creëren. Door de symmetrie en regelmatige plaatsingswijze geeft het blok een rustig beeld dat het strakke, autonome karakter van de dijk versterkt.

Levvel huurt voor de productie een terrein van zo’n 10 ha in de industriehaven van Harlingen. Er staan een loods, een carrousel, een betoncentrale, opslagsilo’s en -depots voor zand, grind en cement en een grote portaalkraan. De fabriek is circulair gebouwd; na afronding worden de onderdelen gedemonteerd en elders ingezet.

Geautomatiseerde carrousel
De Levvel-blocs worden gemaakt met een geautomatiseerde carrousel waarin meer dan 100 stalen mallen ronddraaien. De mal wordt volgegoten met beton en na het uitharden wordt de mal weer verwijderd. De lege mallen worden geïnspecteerd, vrijgemaakt van cementresten en klaargemaakt voor de volgende betonstort. Ongeveer iedere 9 minuten wordt er een Levvel-bloc gemaakt, minimaal 100 blocs per dag.

Portaalkraan
Via een opening in de loods worden de Levvel-blocs door een grote portaalkraan overgebracht naar het naastgelegen opslagdepot. In het verlengde van het depot is een insteekhaven aangelegd. Dezelfde kraan laadt de blocs op de schepen voor het vervoer naar de Afsluitdijk. De blocs worden ook vanaf het water op de dijk geplaatst. Zo wordt hinder voor wegverkeer zo veel mogelijk beperkt.

Het bouwconsortium werkt in opdracht van Rijkswaterstaat tot en met 2022 aan de versterking van de Afsluitdijk. Ook komen er extra spuisluizen en gemalen om meer water te kunnen afvoeren van het IJsselmeer naar de Waddenzee.

Lees hier het persbericht