Het sluizencomplex geeft toegang tot de havens van Terneuzen en Gent. (foto: Rijkswaterstaat).

De Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie gunt binnenkort definitief de opdracht voor de aanleg van Nieuwe Sluis Terneuzen aan het consortium Sassevaart, dat bestaat uit de BAM en drie Belgische aannemers. Dat maakte de Scheldecommissie onlangs bekend.

BAM Infra bv, DEME Infra Marine Contractors B.V., Dredging International N.V., BAM Contractors nv en Algemene Aannemingen Van Laere N.V wonnen de aanbesteding op prijs en kwaliteit. Het consortium Sassevaart heeft een inschrijving gedaan voor het ontwerp en de bouw van de Nieuwe Sluis voor een bedrag van 753.346.000 euro, inclusief BTW’. ‘Binnen de bezwaartermijn zijn geen bezwaren ingediend op de voorlopige gunning. Het definitieve contract is in voorbereiding en wordt binnenkort ondertekend. Zodra dit gedaan is, is de gunning definitief’, stelt de Scheldecommissie op de website.

Betere toegang
Het sluizencomplex bij Terneuzen is de toegangspoort naar de havens van Terneuzen en Gent en zorgt voor een scheepvaartverbinding tussen Nederland, België en Frankrijk. Het projectteam Nieuwe Sluis Terneuzen van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie wil een nieuwe sluis toevoegen aan het huidige sluizencomplex, zodat er een betere toegang en een vlottere doorstroming naar ontstaat. Naar verwachting kan in 2022 het eerste schip door de Nieuwe Sluis varen.