olietanker-berging-olie

De olietanker FSOSafer voor de kust van Jemen kan elk moment olie gaan lekken.
Tijdens de donorconferentie op 11 mei, georganiseerd door de VN en Nederland, is 33 miljoen dollar ingezameld voor de berging van de olietanker voor de kust van Jemen. Dat is slechts een vierde van de benodigde som, aldus de VN. Liesje Schreinemacher, Minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, maakte op 11 mei bekend een bedrag van 7,5 miljoen euro te reserveren voor de VN om met een concreet plan te komen.

De FSO Safer, een onbeheerd opslagschip, ligt sinds 2015 onbeheerd voor anker voor de kust van Jemen. Er dreigen 1,1 miljoen vaten olie in zee te lekken, door de slechte staat waar het schip in verkeert. Er is door de oorlog in Jemen al zeven jaar geen onderhoudswerk aan het schip verricht.

Bij een explosie zouden 8 miljoen mensen direct medische hulp nodig hebben, vanwege de gassen die vrijkomen. Bovendien wordt de haven, waar de Jeminitische bevolking van afhankelijk is voor buitenlandse hulp, daardoor onbereikbaar. De visserij en de watervoorziening zouden groot gevaar lopen omdat ontziltingsinstallaties vervuild zouden kunnen raken met olie. Volgens schattingen van de VN zou het opruimen zo’n 20 miljard dollar (18,9 miljard euro) kosten.

Olieberging experts

De Nederlandse expertise is gewenst bij de berging van de olie om een eventuele ramp te voorkomen. Experts van het Papendrechtse Smit Salvage, dochtermaatschappij van het voormalige Smit Internationale dat in 2010 in handen van Boskalis kwam, reisden in maart af naar Jemen, samen met de VN en ambassadeur Peter Derrek Hof.

Principe- akkoord ontruiming olietanker

Hof werkte mee aan een belangrijk principe- akkoord, dat moet leiden tot de ontruiming van de tanker. Volgens het principe- akkoord zullen de Verenigde Naties zorgen voor vervanging voor de FSO Safer, die geschikt zal zijn voor olie-export. Daarmee helpt de VN wel een pro-Iraanse rebellenbeweging, die recent nog raketten afschoot op Abu Dhabi en de formule-1 race in Jeddah, aan een belangrijke oliefaciliteit.
Het gebied waar het schip in verkeert staat daarnaast onder controle van de Houthi’s. Al zijn deze opstandelingen inmiddels wel van de ernst van de situatie doordrongen volgens Hof. “Het is niet ideaal”, zegt Hof in De Telegraaf, “Maar het is de keuze tussen een ramp die 20 miljard euro kost en mogelijk 8 miljoen Jemenieten zal raken, of een oplossing waar nog wel wat haken en ogen aan zitten.”

Olie overpompen

Volgens de VN zou een reddingsoperatie eruit kunnen bestaan dat eerst experts aan boord gaan om het schip en de ankerplaats te onderzoeken, en om het gasmengsel in de olietanks te stabiliseren. Dan zou de olie veilig in een andere tanker worden gepompt. De tanks van de Safer zouden dan van binnenuit worden gereinigd en het roestende schip zou naar een scheepswerf kunnen worden gesleept.