Directeur Wateropleidingen Gabrielle Knufman gaat voor co-creatie
Directeur Wateropleidingen Gabrielle Knufman gaat voor co-creatie. Foto: Wateropleidingen.

Samen met de sector aan de slag om cursussen en opleidingen te ontwikkelen. Dat is waar Gabrielle Knufman, de nieuwe directeur van Wateropleidingen, zich echt op verheugt. “In onze organisatie is veel kennis en expertise aanwezig. Als we die krachten met andere partijen bundelen, wordt iedereen daar beter van. In dit vakgebied gebeurt zo ontzettend veel. Alleen samen en via co-creatie kunnen we innovatief en passend onderwijs aanbieden.”

Met twee waterschappen werkt Wateropleidingen nu bijvoorbeeld aan drie cursussen waarin de meest recente fysisch-chemische zuiveringstechnieken aan bod komen. Knufman: “De waterschappen benaderden ons om samen aan de slag te gaan. Zij hebben behoefte aan meer kennis over de best beschikbare technieken voor de verwijdering van microverontreinigingen. Bij het zuiveren van drinkwater worden veel van deze technieken al toegepast. We zijn nu bezig met specifieke opleidingen voor managers, technici en operators bij waterschappen. Voor nieuwe specialistische opleidingen is er sowieso veel belangstelling. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de cursussen over de Omgevingswet, assetmanagement, circulariteit en datamanagement die dit najaar starten.”

Team

Knufman werkt nu zo’n honderd dagen bij het opleidingsinstituut. “Het was heel gek om in coronatijd in een nieuwe werkomgeving te beginnen. In de afgelopen maanden heb ik met alle medewerkers in een individueel en persoonlijk gesprek kennisgemaakt. Zo heb ik ontdekt dat we werken met een ontzettend betrokken en bevlogen team. Het is bewonderenswaardig dat de hele organisatie zo flexibel met de coronacrisis heeft meebewogen. Alle opleidingen zijn in aangepaste vorm gewoon doorgegaan.”

Kwaliteit

Bijzonder trots is Knufman op het feit dat de opleidingen in deze moeilijke periode zelfs een kwaliteitsimpuls hebben gehad. “Alle opleidingen vinden inmiddels plaats in een hybride vorm. Zo maken we gebruik van e-learning voor theorie die eenvoudig over te brengen is. Om de theorie beter naar de praktijk te vertalen, kunnen mensen via Zoom overleggen en vragen stellen. En dan zijn er ook nog interactieve  fysieke ontmoetingen, op locatie of in de klas, voor praktijkgerichte kennisuitwisseling en het sociale contact. En dat werkt! We merken nu al dat deze opzet in een behoefte voorziet. Voor deelnemers is het prettig als ze voor een uur kennisoverdracht niet per sé te hoeven reizen.”

Perfecte mix

“We vinden steeds meer de perfecte mix tussen digitaal en fysiek. Je merkt na een jaar digitaal werken dat er een bepaalde mate van digitale vermoeidheid optreedt. Veel deelnemers missen de mogelijkheid om te netwerken. Dat doe je digitaal toch minder. Daarom zijn we ook erg blij dat we weer fysieke lessen kunnen organiseren.“ Wateropleidingen verwacht dat meer mensen straks de voordelen van hybride opleidingen gaan onderkennen. “We merken wel dat er voor de meeste opleidingen nog steeds veel belangstelling is.”

Maatwerk

Bij veel bedrijven en instellingen in de watersector is er ook behoefte aan maatwerk en in company opleidingen. “In de kennismakingsgesprekken die ik nu voer, krijg ik soms de vraag of we het lesmateriaal niet aan de wensen van een organisatie en de lokale praktijk kunnen aanpassen. De drinkwaterbedrijven in het oosten van het land hebben andere problemen dan de drinkwaterbedrijven in het westen. Zij hebben bijvoorbeeld geen last van verzilting. Voor hen is dat onderwerp dus minder interessant. We zien ook dat in company onderwijs een flinke vlucht neemt.”

Co-creatie

Samen met de watersector brengt Wateropleidingen praktijkgerichte waterkennis naar een hoger peil. In de reguliere opleidingen ontmoeten diverse organisaties en professionals elkaar en delen hun kennis. In de in company opleidingen wordt de theorie toegespitst op de situatie van de klant en draait het om kennisuitwisseling binnen de organisatie.