De werkzaamheden aan de nieuwe sluis moeten in 2022 zijn afgerond. (beeld: webcam).

Door verontreinigde grond is er een financiële tegenvaller ontstaan bij de bouw van Nieuwe Sluis Terneuzen. Het Financieele Dagblad meldt dat de exacte omvang van de tegenvaller nog onbekend is, maar dat de rekening in principe voor de Vlaamse overheid is. Bij het Vlaams-Nederlandse project is namelijk afgesproken dat mee- en tegenvallers voor Vlaanderen zijn. De Nederlandse bijdrage blijft in alle gevallen hetzelfde.

Een deel van de Schependijk bleek in 2018 een stuk erger vervuild dan eerder gedacht. De Schependijk, een landtong vlakbij de Terneuzense binnenstad, moest deels worden afgegraven om de aanleg van de Nieuwe Sluis mogelijk te maken. Ook gebouwen op de dijk werden afgebroken. Dat het bovenste stuk van de grond deels verontreinigd was, was al langer bekend. Maar de vervuiling blijkt dieper te zitten dan eerder was verwacht, zei omgevingsmanager Harm Verbeek van de opdrachtgever Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie al in oktober 2018 in de PZC.

Planning

Rijkswaterstaat bevestigde onlangs aan het FD dat het verwijderen van de sterk vervuilde grond  extra werk vereist en dat de Nederlands-Belgische bouwcombinatie Sassevaart de planning daarom heeft moeten aanpassen. De Nieuwe Sluis Terneuzen is een megaproject. De opening van de nieuwe sluis is echter nog steeds voorzien voor eind 2022, conform de oorspronkelijke planning.

Overheid betaalt

De tegenvaller komt in principe voor rekening van de opdrachtgever, de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie, en niet voor die van de bouwers, licht de woordvoerder van Rijkswaterstaat toe. ‘De bodemverontreiniging was niet voorzien in de aanbesteding.’ Daarmee lijken de bouwers geen kleerscheuren op te lopen. BAM leed eerder forse verliezen op de bouw van de nieuwe zeesluizen in IJmuiden en het Duitse Brunsbüttel.

Discussie over kosten

De verontreiniging is ruim een jaar geleden al ontdekt en opgeruimd. Het is daarom opmerkelijk dat de omvang van de tegenvaller nog onduidelijk is. Dat komt onder meer door discussies over welke kosten door de vervuiling zijn veroorzaakt, concludeert het FD. Aan het afgraven van grond is waarschijnlijk een eenduidig prijskaartje te hangen, maar bij andere kosten ontstaan al snel discussies. Denk aan extra uitgaven door planningswijzigingen, zoals meer manuren of veranderde afspraken met toeleveranciers en onderaannemers.

Sassevaart

Inclusief voorbereidingskosten, ontwerp, bouw en toekomstig onderhoud is voor het totale project nu 947 miljoen euro gereserveerd. Ontwerp, bouw en twee jaar onderhoud is in 2017 voor 753,3 miljoen aan Sassevaart gegund. De bouwcombinatie Sassevaart bestaat uit BAM (de Nederlandse en Belgische zusterondernemingen BAM Infra en BAM Contractors), DEME (DEME Infra Marine Contractors B.V. en Dredging International N.V.) en de Belgische bouwonderneming Algemene Aannemingen Van Laere N.V.