Vanwege corona maakt ook Menno Holterman, ceo van Nijhuis Saur Industries, noodgedwongen gebruik van platforms als Teams en Zoom, maar op momenten schieten die tekort. Bijvoorbeeld in de laatste fase van onderhandelingen of op de vloer van een vakbeurs. “Digitale tools hebben zeker een zinvolle toekomst, maar uiteindelijk gaat er niets boven een persoonlijke ontmoeting.”
“Teams en Zoom zijn zeer effectieve manieren om informatie uit te wisselen. Aan de integratiekant blijft het echter vooral belangrijk dat er face-to-face persoonlijke interactie en ontmoetingen zijn wanneer je de laatste fase van de onderhandelingen met klanten bereikt”, zegt Holterman in een interview op de website van Aquatech Amsterdam. Holterman is lid van de advisory board van de tweejaarlijkse watervakbeurs. Op het moment van het interview is hij net thuis van een businesstrip naar Italië, waar hij, alle coronaregels in acht nemend, gesprekken heeft gevoerd met medewerkers en zakenpartners. Vóór corona was Holterman naar eigen zeggen meer dan 50 procent van de tijd op pad om overal op de wereld mensen te ontmoeten.
Ervaring in Rusland
Onlangs was Holterman op een watervakbeurs in Rusland. Een ‘interessante ervaring’, noemt hij dat. “In Rusland hebben het afgelopen jaar meer evenementen plaatsgevonden dan in West-Europa. Het aantal bezoekers was weliswaar lager dan we hadden verwacht in vergelijking met eerdere edities”, zegt hij. “Maar uiteindelijk waren de klanten die langskwamen daar met een doel. Ze wilden weten hoe we hen konden helpen bij het oplossen van een aantal van hun veeleisende wateruitdagingen, en ze waren blij dat ze onze experts persoonlijk konden ontmoeten.”
Stand aangepast
“Al met al was de kwaliteit van de bezoekers extreem hoog. En de tijd die we met die belangrijke klanten konden doorbrengen, was perfect.” Hij voegt eraan toe dat ze voor de Russische vakbeurs het ontwerp van de stand hebben aangepast, om social distancing mogelijk te maken. “En we hebben digitale tools aan de ervaring toegevoegd. Vakbeurzen en internationale evenementen zijn altijd een belangrijk onderdeel van onze marketingstrategie geweest. Ook vóór corona probeerden we met onze stands een ‘wow-factor’ te creëren. Dat willen we nu nog steeds. Daarbij wordt de digitale ‘experience’ steeds belangrijker.”
Aquatech Amsterdam 2021
“Een aantal van de lessen die we hebben geleerd in Rusland, hopen we ook toe te kunnen passen tijdens de komende Aquatech in november”, vervolgt Holterman. “Voor ons waren Aquatech Amsterdam in combinatie met de Amsterdam International Water Week het afgelopen decennium vlaggenschipevenementen. “We waarderen het dat het RAI-organisatieteam verschillende opties evalueert en exposanten actief benadert om de verwachtingen te beoordelen en te managen. We kijken er erg naar uit om onze klanten en zakenpartners in Amsterdam te ontmoeten om hen enkele van onze baanbrekende innovaties te laten zien.”