In het midden winnares Roos Kolkman, rechts nummer 2 Hanna van de Kerkhof en links nummer 3 Annerieke Bouwman (foto: Dopper BV/ David Meulenbeld).

Roos Kolkman is de eerste Nederlandse winnaar van de Dopper Changemaker Challenge. Zij won die prijs met het idee van een internationaal platform waar zij educatiepakketten aanbiedt voor leraren om middelbare scholieren te inspireren zich in te zetten tegen plasticvervuiling. De Dopper Changemaker Challenge is een internationale wedstrijd gericht op innovatieve oplossingen voor wegwerpplastic en/of schoon drinkwater.

De finales vonden afgelopen weekend tegelijkertijd plaats in Amsterdam, Londen, Berlijn en Kathmandu. Wereldwijd hebben 442 afstudeerders zich ingeschreven voor de Dopper Changemaker Challenge. In Nederland ging Roos Kolkman er met de titel en de prijs t.w.v. 5000 euro vandoor. Roos ontwikkelt een internationaal platform waar zij educatiepakketten aanbiedt voor leraren – Biologie of Economie – om middelbare scholieren te inspireren zich in te zetten tegen plasticvervuiling. Door de pakketten zo eenvoudig mogelijk te maken voor leraren, zijn ze makkelijk te implementeren in het huidige curriculum van scholen. Zij gaat ervoor zorgen dat een nieuwe generatie van changemakers opstaat en zo internationale impact wordt gerealiseerd. De jury was het erover eens dat educatie op dit gebied van groot belang is.

Leraren vinden het te moeilijk
Volgens de winnares, en dus ook volgens de jury die haar tot winnaar uitriep, wordt het plasticprobleem nog te vaak genegeerd op middelbare scholen. Leraren vinden het te moeilijk om er les over te geven, meent Roos. Daarom ontwikkelde zij lespakketten die eenvoudig in de huidige pakketten te implementeren zijn. Zo wordt het toegankelijk voor de leraren om belangrijke informatie over te brengen op de toekomstige changemakers. “Dankzij de Dopper Changemaker Challenge kan ik dit idee nu verder uitwerken en mijn bestaande website ‘Unplastic’ verder uitbouwen. Ik wil het geldbedrag ook gebruiken voor vertalingen en marketing om zo de scholen te bereiken. Hier ben ik heel dankbaar voor en kijk er enorm naar uit”, aldus de Nederlandse winnares.

Internationale winnaars
In Berlijn won Carla Maria Scagnetti de eerste prijs. Met haar onderzoek combineert zij de klassieke levenscyclusanalyse met het analyseren van zwerfvuil op zee. Marcus Rodin mocht in Londen de eerste prijs in ontvangst nemen. Met zijn project wil hij kelp omzetten naar een duurzaam, bruikbaar product. Dit kan dan gebruikt worden voor het maken van verpakkingen, in de bouw en andere toepassingen. De winnaar in Nepal ten slotte, is Anisha Maharjan. Zij onderzoekt niet alleen de oorzaken van wateroverlast, maar creëert ook een actieplan om een proefproject te implementeren om regenwater op te vangen en gebruiken in gebieden met waterschaarste. Zoals in Kathmandu, een plek waar stedelijke overstromingen een groot probleem vormen.

Heilig geloof in positieve verandering die studenten in gang kunnen zetten
Volgens Merijn Everaarts, oprichter Dopper, zijn scholieren en studenten een belangrijke doelgroep als het gaat om verandering. Dat werd al aangetoond bij het ontstaan van het Dopper-ontwerp: “In 2009 schreef ik een designcompetitie uit om op zoek te gaan naar de perfecte herbruikbare fles voor kraanwater. TU Delft-alumnus Rinke van Remortel kwam toen met het winnende ontwerp. Zonder deze challenge was Dopper er in de vorm zoals deze er nu is, niet geweest. Ik geloof heilig in de positieve verandering die studenten in gang kunnen zetten. Ik ben onder de indruk van alle wereldwijde ideeën en wij kunnen niet wachten de winnaars te begeleiden in het creëren van positieve impact”, aldus Everaarts.

Pitchen op een varende GVB-pont
De jury van de Changemaker Challenge bestond uit Dopper-ceo Virginia Yanquilevich, duurzaam onderneemster Ev Liu (Straw by Straw), senior-adviseur WNF Reinier Lambers, Camille van Gestel (oprichter van Waka Waka), zeebioloog en watertechnoloog Marco de Graaff, oprichter van MUD Jeans Bert van Son en Justin Pariag, hoofd Sustainable Business bij De Bijenkorf. De tien finalisten mochten hun idee pitchen op een varende GVB-pont, waar ze niet alleen de jury mochten overdonderen, maar ook de rest van overstekend Amsterdam. De inzendingen kwamen zowel uit de technische als de biologische en advertising hoek en liepen sterk uiteen. Deelnemers worden beoordeeld op impact, innovatie, presentatie en haalbaarheid. Het winnende idee van Roos Kolkman scoort volgens de jury hoog op alle vier de pijlers.

Net als de andere negen finalisten mocht Roos Kolkman haar idee pitchen op een varende GVB-pont (foto: Dopper BV/ David Meulenbeld).