waterbazencheck

Bij de start van een nieuwe campagnepiek van de publieksaanpak Waterbazen, lanceren de waterschappen op 16 mei de Waterbazencheck. Speciaal bedoeld voor jongeren en jongvolwassenen. Zo komen ze erachter in hoeverre zij al waterbewust, en dus een echte Waterbaas, zijn.

De vragen uit de Waterbazencheck gaan bijvoorbeeld over microplastics in shampoo, vet uit je koekenpan of wat er in je tuin of op je balkon groeit. Bij de uitslag krijgen deelnemers tips over waterbewuste keuzes. En kunnen ze meer te weten komen over wat de waterschappen doen. Ook valt er wat te winnen: prijzen waarmee je een nóg grotere Waterbaas kunt worden. Het invullen van de Waterbazencheck kan in 2 minuten via waterbazencheck.nl.

Bedankje van groeipapier

Naast de Waterbazencheck gaan waterschappen lokale Waterbazen bedanken. Bijvoorbeeld door het uitdelen van ‘groeipapier’; een vel papier met bloemzaadjes erin om in de grond te stoppen. Zo willen de waterschappen mensen stimuleren om tegels weg te halen, en daarmee bloemen (en water) de ruimte te geven.

Waterbewust

De publieksaanpak Waterbazen is een gezamenlijk initiatief van alle 21 waterschappen in Nederland. Met de campagne willen de waterschappen zo veel mogelijk Nederlanders betrekken bij hun werk. En ze prikkelen om zelf ook waterbewust bezig te zijn.

De check maakt deel uit van de in 2020 opgezette publiekscampagne ‘Waterbazen’. Dit is een gezamenlijk initiatief van de 21 Nederlandse waterschappen. De campagne is bedoeld om ook in de periode tussen de waterschapsverkiezingen aandacht te vragen voor het werk van de waterschappen en mensen te bewust te maken van wat ze zelf kunnen bijdragen aan schoon en voldoende water. De voorjaarspiek van de campagne loopt van 16 mei tot en met 12 juni 2022.