Aqua Nederland digitaal (foto: Easyfairs).

‘Water in de circulaire economie’ was met 148 unieke bezoekers op 2 juli de drukstbezochte sessie tijdens de eerste virtuele editie van de vakbeurs Aqua Nederland. Gemiddeld keken er 86 bezoekers naar de andere sessies, zoals de ‘Energie- en Grondstoffenfabriek: afvalwater als nieuwe Waterbron.’ De fysieke editie is op 23, 24 en 25 maart 2021 in Evenementenhal Gorinchem.

De eerste virtuele variant van de vakbeurs Aqua Nederland is voor beursorganisator Easyfairs succesvol verlopen en volgens de organisatie enthousiast ontvangen door zowel de deelnemende exposanten als bezoekers. “Het was ontzettend leuk om dit te kunnen en mogen doen voor de watersector. Ondanks dat er dit jaar geen fysieke beurs is, was het zeer waardevol om de sector alsnog samen te laten komen en dit innovatieve platform gaf daar veel mogelijkheden toe”, blikt Esther Rodenburg namens Aqua Nederland terug.

Grote behoefte aan fysieke ontmoetingen

Rodenburg: “Toen duidelijk werd dat we dit jaar geen fysieke editie van Aqua Nederland konden organiseren, was één ding voor ons direct duidelijk: stil zitten en niets doen was geen optie. Het is belangrijk om als organisatie flexibel te zijn en in te zetten op zelflerend vermogen. Het was een doelstelling en ook een kans om via dit initiatief zoveel mogelijk ervaring en nieuwe online inzichten op te doen, omdat de toekomst van vakbeurzen steeds vaker hybride zijn. We gaan deze digitale editie in de komende dagen uitvoering evalueren. Al leren we nu al uit de feedback van exposanten dat de behoefte om relaties elkaar fysiek te ontmoeten erg groot is. De wens om persoonlijk zaken te doen zal, naar onze mening, een volledig virtuele vakbeurs in de weg staan.”

Samenwerking met partners

Het beursteam van Aqua Nederland werkte voor professionele productie samen met de partners Event Insight met haar platform Let’s Get Digital en het audiovisuele productieteam van ATG. In totaal hebben ruim 1.000 unieke waterprofessionals het platform leren kennen. Zij ontdekten de vele mogelijkheden om één-op-één te gaan met andere aanwezigen, de virtuele stands te bezoeken en het uitgebreide inhoudelijke programma met aandacht voor alle sectoren uit de watermarkt.

Gemiddelde kijktijd ruim twee uur

De gemiddelde kijktijd voor Aqua Nederland Digitaal was ruim twee uur, in totaal waren er 1070 één-op-één gesprekken, hebben er 97 speeddates plaatsgevonden in de Netwerkcarrousel en hebben we 1636 bezoekers mogen verwelkomen in onze theaters. Het gemiddelde aantal bezoekers per sessie was 86, de drukstbezochte sessie was ‘Water in de Circulaire economie’ met 148 unieke bezoekers. Daarnaast hebben 200 bezoekers chatactiviteit gegenereerd en was de gemiddelde beoordeling van Aqua Nederland Digitaal ruimvoldoende.

Matchen van bezoekers

Uitdagingen voor het platform liggen in het matchen van bezoekers met de potentieel interessante exposanten. De deelnemers roemden volgens EasyFairs de creativiteit, veelzijdigheid, professionele opzet en het kwalitatieve programma. “Al met al was het een zeer inspirerende en positieve ervaring. Stil zitten was voor ons geen optie. We hebben hier veel van geleerd wat we kunnen gaan toepassen in toekomstige hybride events”, besluit Rodenburg.