Sluiscomplex Heumen verbindt het kanaal met de Maas (foto: Rijkswaterstaat).

Het onderhoud van de sluiscomplexen Weurt en Heumen wordt door Rijkswaterstaat voor de komende vijf jaar gegund aan de combinatie VolkerRail Nederland, KWS Infra en Van Oord. De combinatie gaat samenwerken onder de naam VIVO Weurt & Heumen. De werkzaamheden bestaan uit vast en levensduurverlengend onderhoud, aan de sluiscomplexen plus twee hefbruggen en een gemaal.

Op 1 maart 2021 gaat de aannemerscombinatie aan de slag met het nieuwe onderhoudscontract. Het vast onderhoud bestaat uit het uitvoeren van regelmatige inspecties en het plegen van onderhoud, van onderdelen smeren tot groenonderhoud, veiligheidsmiddelen controleren en storingen snel oplossen. Bij het levensduurverlengend onderhoud gaat het om grotere werkzaamheden, bijvoorbeeld om een grondige aanpak van de sluisdeuren (scheuren herstellen, conserveringen vernieuwen en nivelleerschuiven reviseren) en de vervanging van alle camera’s en geluidsvoorzieningen.

Beste prijs-kwaliteit
De nieuwe opdrachtnemer is geselecteerd op de beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV). Rijkswaterstaat heeft de plannen van de marktpartijen beoordeeld op twee criteria: het voorkomen en afhandelen van storingen en de verbetering van de beschikbaarheid van de sluizen, door slimme uitvoering van het levensduurverlengend onderhoud. Op basis van deze beoordeling heeft VIVO Weurt & Heumen voor dit project de beste prijs-kwaliteitsverhouding geleverd.

Sluiscomplexen Weurt en Heumen
De sluizen Weurt en Heumen bevinden zich aan de uiteinden van het Maas-Waalkanaal. Sluiscomplex Heumen verbindt het kanaal met de Maas. Dit complex bestaat uit een schutsluis (1927) en een keersluis (2013). Het sluiscomplex Weurt verbindt het kanaal met de Waal. Het complex bestaat uit twee schutsluizen: een oostsluis (aangelegd tussen 1923 en 1928) en een westsluis (1975). Jaarlijks passeren circa 29.000 binnenvaartschepen deze twee sluiscomplexen.