VolkerInfra plaatst schotbalken in kanaalsluis bij Grave

De stuw in de Maas bij Grave raakte 29 december ernstig beschadigd door een aanvaring. In de stuw zit een gat van vijfentwintig tot dertig meter. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat er vijf jukken kapot zijn, waarvan er twee herstelbaar lijken. Ook is er behoorlijke schade aan de betonnen onderwaterconstructie van de stuw. Het OM onderzoekt of de schipper, die vrijdagochtend in het ziekenhuis werd aangehouden, fouten heeft gemaakt. De scheepvaart op de Maas tussen Sambeek en Grave en op het Maas-Waalkanaal is in beide richtingen gestremd. 

Noodpompen

Rijkswaterstaat plaatste 3 januari twee noodpompen van BBA Pumps in de oude sluiskolk van Malden die 1400 liter water per seconde verplaatsen. Hierdoor stijgt het waterpeil in het Maas-Waalkanaal met circa 12 cm per etmaal. 
Het peil mag volgens Rijkswaterstaat niet te snel stijgen om te voorkomen dat een soort 'vloedgolf' het kanaal wordt ingepompt die schade veroorzaakt aan sluisdeuren en kanaalwanden. Daarom is Rijkswaterstaat aanvankelijk met twee noodpompen gestart. 

Peilwisselingen

Hierna trad een aantal peilwisselingen in het kanaal op omdat het watersysteem van het kanaal zich stabiliseert. Zo zuigen dijken die deels drooggevallen waren weer water op en vullen ook de zijarmen van het kanaal. De hoeveelheid weggelopen water is volgens Rijkswaterstaat moeilijk in te schatten; mogelijjk is er meer water uit het kanaal weggelekt dan er oorspronkelijk was berekend. 

Stremming

Op 5 januari is er een derde noodpomp geplaatst in de oude sluiskolk van Malden om scheepvaart op het Maas-Waalkanaal beperkt mogelijk te maken. Met deze 3e pomp stijgt de capaciteit van tien miljoen liter per uur naar 15 miljoen liter per uur. 
Enkele grote bedrijven in Limburg hebben flink last van de stremming. Autobouwer VDL NedCar in Born krijgt bepaalde onderdelen niet binnen en diverse chemische bedrijven, waaronder SABIC, DSM en OCI Nitrogen, kunnen minder producten afvoeren. 

Tijdelijke waterkering

Rijkswaterstaat overweegt een tijdelijke waterkering neer te leggen voor de kapotte stuw.  De tijdelijke voorziening moet wel snel, binnen 48 uur, afgebroken kunnen worden. Als de Maas ineens meer toevoer krijgt van regen- of smeltwater, kan het waterpeil in de rivier namelijk snel stijgen. 

Lees hier meer over de aanvaring en de maatregelen van Rijkswaterstaat