Van Oord viert doop van sleephopperzuiger Vox Ariane

Tijdens een driedaags evenement aan het Koninginnenhoofd in Rotterdam heeft Van Oord zijn nieuwste vlootaanwinst onthuld. De Vox Ariane, de eerste sleephopperzuiger van Van Oord met een LNG-brandstofsysteem, werd gedoopt door Jolanda Poots-Bijl, CFO en lid van het Executive Committee van Van Oord.

De Vox Ariane heeft een beuninhoud van ongeveer 10.500 kubieke meter, is 138 meter lang en 28 meter breed. Het is de eerste sleephopperzuiger in de vloot die is uitgerust met een LNG-brandstofsysteem. Een mooi voorbeeld dus van de duurzaamheidsambities van Van Oord.

Investeren in de toekomst

Het schip is gebouwd op de scheepswerf van Keppel Singmarine Pte Ltd in Singapore. De Vox Ariane en haar twee zusterschepen (Vox Alexia en Vox Apolonia), die nog in aanbouw zijn, vervangen bestaande schepen en passen binnen de ambitie van Van Oord om de vloot te moderniseren en energiezuiniger te maken. Door het energiezuinige ontwerp is er minder brandstof nodig en gaat ook de CO2-uitstoot fors omlaag. Daarmee krijgen de schepen een Green Passport en Clean Ship Notation.

Van Oord zet sleephopperzuigers wereldwijd in op allerlei projecten, zoals kustbescherming, havenaanleg, het uitdiepen van waterwegen en landaanwinning. De schepen zijn uitgerust met een zuigbuis met elektrisch aangedreven onderwaterbaggerpompen, twee binnenboord-baggerpompen, vijf bodemdeuren en een totaal geïnstalleerd vermogen van 14.500 kW. Er is op elk schip accommodatie voor 22 personen.

Op weg naar nul emissies

De investering is onderdeel van een breder vernieuwingsprogramma voor de vloot. Van Oord wil de CO2-uitstoot terugdringen en zo een bijdrage leveren aan een betere, duurzamere wereld voor toekomstige generaties. In het kader van ons Sustainable Earth Actions-programma willen wij in 2050 CO2-neutraal zijn, in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs. Ongeveer 95% van de CO2-voetafdruk van Van Oord is afkomstig van de vloot. Wij kunnen de meeste vooruitgang boeken door te investeren in het koolstofvrij maken van onze schepen, door te investeren in groene schepen en alternatieve brandstoffen. Daarom is besloten om de komende vijf jaar 1 miljard euro vrij te maken voor innovatief, duurzaam materieel.