Via de haven van Ramsgate ontstaat een extra verbinding met het Europese vasteland. (foto: Twitter).

Het schip Jetsed van Van Oord is donderdag 3 januari gestart met het prepareren van de haven van Ramsgate voor een nieuwe veerdienst tussen Ramsgate en Oostende. Als er geen Brexit-deal komt tussen Europa en Engeland moet er in verband met de verwachte extreem lange wachttijden tussen Calais en Dover vanaf 29 maart een extra veerpont gaan varen tussen Ramsgate en Oostende.

In Engeland is de nieuwe veerdienst omgeven door geheimzinnigheid. De Britse overheid heeft het bedrijf Seaborne Freight dat geen schepen bezit en geen ervaring heeft met veerdiensten, aangewezen om voor 13,8 miljoen pond voor eind maart een nieuwe veerdienst te realiseren. In de Britse media wordt volop gespeculeerd over hoe Seaborne Freight en de omstreden directeur Ben Sharp in staat zijn die klus te klaren.

Waterinjectie
Het baggerschip van Van Oord is vooralsnog de enige concrete aanwijzing dat de voorbereidingen zijn gestart. Van Oord voert de klus met de Jetsed via waterinjectie. Het slib op de bodem in de haven wordt met water in beweging gebracht en vervolgens getransporteerd naar de uitgang van de haven, waar het via het getij wordt afgevoerd.