Dick Benschop oppert de aanleg van een landingsbanen voor de kust van IJmuiden. (foto: Waterforum).

Nadat de Flyand-studie naar de uitbreiding van Schiphol op zee ruim vijftien jaar geleden van tafel werd geveegd, lijkt er inmiddels meer draagvlak voor een vliegveld in zee. De topman van Schiphol Dick Benschop zei onlangs dat hij wel wat voelt voor een IJvlakte voor de kust van IJmuiden.

Minister Cora van Nieuwenhuizen laat op dit moment op verzoek van de Tweede kamer een quick scan uitvoeren naar de verhuizing van Schiphol naar zee. Waterbouwers zijn verheugd. Zij zien geen technische bezwaren en denken dat een dergelijk bouwproject binnen vijf jaar gerealiseerd kan zijn. Die vijf jaar is dan overigens wel exclusief besluitvorming en procedures.

Nieuw land tegen de kust
In een interview met BNR-radio zegt bestuursvoorzitter Peter Berdowski van Boskalis dat hij het voorstel van Benschop vergelijkt met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Destijds is er door Boskalis en Van Oord 1300 hectare land aangelegd voor een bedrag van 1,1 miljard euro. Dat land ligt vast aan de kust. Benschop oppert de aanleg van een vliegveld tegen de kust bij IJmuiden.

Eiland in zee
In de Flyland studie werd gekeken naar de bouw van een eiland vijftien kilometer uit de kust. Dat is een heel ander verhaal. Als je verder de zee in gaat, heb je meer kubieke meters zand nodig, stellen de waterbouwers. Het prijskaartje voor een eiland van dezelfde grootte kan zomaar vier keer zo groot zijn, legt Berdowski uit.

Onderzoek
Op basis van de oude studie stelde Minister Van Nieuwenhuizen in maart dit jaar dat de aanleg van een vliegveld in zee te kostbaar is. Uit de quick scan moet blijken welke onderzoeken nog actueel zijn en welk materiaal actualisatie of aanvulling behoeft. Afhankelijk van de uitkomsten hiervan kan later opdracht worden gegeven voor uitgebreider onderzoek. De resultaten verschijnen volgend jaar in de Luchtvaartnota. Begin december debatteert de Tweede Kamer over de verplaatsing van Schiphol naar zee.