Startschot voor winning rivierplastic in Rotterdamse stadshaven

De officiële opening vond plaats op het winningsplatform naast hotelschip SS Rotterdam. Dit is een van de drie platforms die samen jaarlijks zo’n 10 tot 20 ton plastic moeten gaan onderscheppen. Volgens de berekeningen van architect Knoester zou hiermee ongeveer een kwart van het plastic dat door de Nieuwe Maas stroomt, kunnen worden afgevangen. Uit een artikel in de Volkskrant blijkt dat de opbrengst van het platform naast de SS Rotterdam vooralsnog wat tegenvalt. Na een maand zitten er nog slechts twee plastic zakken in de zwarte bak, schrijft de krant.

Stroming
De platforms vangen het plastic af door slim gebruik te maken van het getij en de stroming. Het principe lijkt op The Ocean Cleanup van Boyan Slat die op dit moment een prototype in de Noordzee aan het testen is. Slat maakt gebruik van de zeestroming om het plastic met een barrier samen te drijven. Diezelfde barrier verzamelt het plastic voor de winningsplatforms van Knoester. Door ervoor te zorgen dat het plastic uit de rivieren niet meer in zee terecht komt, voorkomt Knoester dat Slat blijft dweilen met de kraan open. 

Investeerders
De Rotterdamse platforms zijn grotendeels gemaakt van gerecycled kunststof. De kosten voor de platforms bedroegen zo'n 200.000 euro en werden betaald door het rijk, de gemeente Rotterdam en enkele particuliere investeerders. De gemeente Rotterdam investeert mee in een schonere stad en haven dankzij een bijdrage uit CityLab010.

Drijvend park
Een groot deel van het opgevangen plastic wordt hergebruikt om een drijvend park ter grootte van 150 m2 te realiseren. Het stadspark bestaat uit zeskantige blokken van gerecycled materiaal, die worden gevuld met planten en bloemen. Het materiaal is licht genoeg om te drijven, maar ook sterk genoeg om massa te dragen. De blokken zijn met penverbindingen makkelijk aan elkaar vast te zetten, maar ze kunnen ook makkelijk weer los worden gemaakt. Straks kunnen bezoekers tussen de nieuwe groenvoorziening op kunststof paden door het waterpark lopen.  

Plastic visser
In het verleden was architect Ramon Knoester betrokken bij het testen van de plastic visser. Dat was een  drijvend platform dat in 2013 werd ontwikkeld door SK International, Royal HaskoningDHV en ISI  met een subsidie van het Small Business Innovation Research Program. De bouw van het prototype kostte destijds circa 300.000 euro. Knoester werkt sindsdien onvermoeibaar aan het realiseren van de plastic vangers. Hij nam het initiatief tot het oprichten van een recycled Island Stichting. Deze stichting wil in totaal zes tot acht platforms realiseren in de Nieuwe Maas.