De nieuwe Afsluitdijk wordt bekleed met levvel-blokken die geproduceerd worden met beperkte CO2-uistoot. (Afbeelding: Levvel/ Rijkswaterstaat).

Aan de kant van de Waddenzee krijgt de Afsluitdijk een nieuwe jas van 75.000 robuuste en strak ogende betonblokken. Deze zogenoemde Levvel-blocs zijn speciaal ontworpen voor de Afsluitdijk en wegen circa 6500 kilo per stuk. Ze haken als legoblokken in elkaar, zijn sterk en hebben een golfremmende werking. Met deze innovatieve en relatief goedkope golfbrekers sneed het Levvel-consortium tijdens de aanbesteding van de Afsluitdijk de concurrentie de pas af.

Maandag 23 april presenteerden Rijkswaterstaat en Levvel de winnende ontwerpen. Het Levvel-consortium, dat onder meer bestaat uit de BAM, Van Oord en Rebel) schreef voor 80 miljoen lager in dan het plafondbedrag van 630 miljoen van Rijkswaterstaat, schreef Cobouw eerder deze week. Mede dankzij de introductie van het innovatieve Levvel-blok konden de kosten van het project relatief laag blijven. Volgens de afgevallen bouwcombinaties met VolkerWessels & Boskalis en Fluor is de 550 miljoen waarvoor Levvel het project wil uitvoeren ‘een koopje’. Projectmanager Joost van de Beek van Rijkswaterstaat heeft alle vertrouwen in de Levvel-oplossing en stelt dat het gaat om ‘een robuust ontwerp voor een robuuste prijs’.

Demontabele Fabriek
In Harlingen komt er eind dit jaar een speciale fabriek die dagelijks zo’n 100 blokken gaat produceren. De demontabele fabriek zal na de productie van de Levvel-blokken weer verdwijnen. De bedoeling is dat de productie een half jaar voorloopt op de uitvoering. Twee betoncentrales zorgen voor het benodigde beton. Elk blok krijgt verder een chip om de status goed te kunnen bewaken. De komende 25 jaar is het consortium namelijk ook verantwoordelijk voor het onderhoud en de exploitatie.

Constructie is getest
Volgens de bouwers kan de Afsluitdijk ook een mega-storm doorstaan als er onverhoopt een van de blokken zou losraken. Levvel stelt dat de constructie uitgebreid en met succes is getest in Utrecht en Duitsland. Het consortium begint vanaf het voorjaar 2019 met het plaatsen van de blokken over de bestaande basalt-laag. Voor de 75.000 blokken langs de 32 kilometer lange Afsluitdijk is drie jaar uitgetrokken.