De tweede kolk van Sluis Eefde in aanbouw (foto: Croonwolter&dros).

Op zaterdag 18 mei 2019 heeft aannemerscombinatie Lock to Twente de puntdeuren geplaatst aan de westzijde van de nieuwe sluiskolk in Eefde, in de IJssel aan het begin van de Twentekanalen naar Enschede en Almelo. Rijkswaterstaat heeft een video online geplaatst die laat zien hoe de puntdeuren zijn vervoerd, ingehangen en gemonteerd.

Rijkswaterstaat breidt het sluiscomplex bij Eefde uit met een tweede sluiskolk. Dat is hard nodig, want de wachttijden zijn te lang en de huidige sluis is toe aan een grote onderhoudsbeurt. Bovendien is volgens Rijkswaterstaat één sluiskolk in zo’n belangrijk knooppunt te kwetsbaar in geval van onderhoud of calamiteiten. Aan de ene kant krijgt de nieuwe kolk puntdeuren, die dus op 18 mei zijn geplaatst, aan de andere kant een segmentdeur. Die segmentdeur is bijzonder, omdat deze deur voor het eerst in Nederland wordt toegepast in een schutsluis. Een segmentdeur bestaat uit een enkele halfronde deur, die verticaal draait om zijn as. Als de sluis open is, ligt de segmentdeur plat op de bodem. Schepen varen over de deur heen. De deur draait omhoog als de sluis gesloten wordt.

De Poort van Twente
De sluis bij Eefde is een essentiële, logistieke schakel in de Europese scheepvaartverbinding. De bouw van een tweede sluiskolk zorgt voor minder lange wachttijden en daardoor een betere bereikbaarheid van de Twentse havens. Vanwege de ligging wordt de sluis ook wel de poort van Twente genoemd, omdat het voor de binnenvaart de enige toegang is tot de Twentekanalen. Schepen vervoeren via de sluis jaarlijks 70.000 containers en 60 miljoen ton lading tussen Noord- en Oost-Europa en de grote havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen. Voor de economische ontwikkeling van Twente is het belangrijk dat zwaarder beladen schepen de havens in Hengelo, Enschede en Almelo kunnen bereiken. De nieuwe sluiskolk wordt geschikt voor schepen van 110 x 11,4 m en een vaardiepte van maximaal 3,5 m.

Vervoer, inhangen en monteren van de puntdeuren
De puntdeuren zijn ontworpen en gemaakt door Hollandia Infra. Donderdag 16 mei vertrokken de deuren per schip vanaf de fabriek in Krimpen aan den IJssel. Na 16 uur varen kwamen de deuren aan bij de sluis Eefde. Zaterdag 18 mei rond 06.30 uur is het schip met de sluisdeuren de sluis ingevaren. Rond 09.00 uur werd de eerste deur ingehesen en daarna gemonteerd. Omstreeks 13.00 uur hingen beide deuren op hun plek. Na demontage van de hijskraan waren de werkzaamheden rond 16.00 uur klaar. Van dat hele proces heeft Rijkswaterstaat een video (1:50) laten maken. Zie hieronder.