Plastic Road testlocatie in Hardenberg (foto: Plastic Road).

Plastic Road heeft 20 mei een aantal nieuwe varianten van de duurzame plastic weg wereldwijd via een online presentatie in de markt gezet. De weg is voor 90 procent van gerecycled afvalmateriaal gemaakt. Het geïntroduceerde CCL300 product biedt een filtersysteem die een riolering onder de weg overbodig maakt. “We zijn er klaar voor om de plastic weg op grote schaal in de markt te zetten.”

De industriële productie in Hardenberg is gestart, zegt Marcel Jager, ontwikkelaar van PlasticRoad BV, tegen RTV Oost. Hij is zelf al drie jaar betrokken bij de ontwikkeling van het milieuvriendelijke product.

De zogenoemde plastic road, die met recyclebare plastic elementen in elkaar gezet kan worden, is grotendeels gemaakt van afvalplastic. Hierdoor is de weg licht en duurzaam. De holle ruimte van de wegdelen bieden plaats aan kabels en leidingen. Ook doet het dienst als wateropvang voor hemelwater, waardoor de aanleg van een riolering onder de weg overbodig is.

Intensief getest

De afgelopen drie jaar is het product intensief getest op fietspaden en wegen in onder meer Giethoorn en Zwolle. Aan de hand van die testresultaten is de constructie van de plastic road verder geoptimaliseerd en is daardoor nu gereed om op grote schaal in productie te gaan.

“We hebben op de testlocaties in Zwolle en Giethoorn ontdekt dat we de constructie nog wat steviger moesten maken”, zegt Jager tegen RTV Oost. “Want ook op de fietspaden rijden zo nu en dan veeg- en vuilniswagens. Dat vergt meer draagvermogen van de onderlaag en daaraan hebben we de afgelopen twee jaar met succes verbeteringen aangebracht.

Waterberging

“Ook zijn de losse plastic bouwelementen, waarmee de weg in elkaar wordt gezet, nog weer wat lichter gemaakt, waardoor ze makkelijker te verwerken zijn”, zegt Jager. “Wegenbouwers zullen er zeer zeker blij van worden.”Omdat de plastic road tegelijkertijd dienst doet als waterberging, zowel in extreem natte als in extreem droge periodes om het water vast te houden, is er ook nog hard gewerkt aan het verbeteren van een filtersysteem binnen in de holle weggedeelten.

“We hebben op de testlocaties ontdekt dat er toch nog veel vuil, zand en bladeren in de waterberging onder het plastic wegdek terecht komt. Daardoor kan de doorstroom en afgifte van het hemelwater op de lange duur gaan stagneren. Om dat te voorkomen hebben we een filtersysteem bedacht, dat het vuil goed opvangt en dat ook eenvoudig om de zoveel tijd gereinigd kan worden.”