Talenten aan een baan helpen in de watersector: daar zet het Nationaal Watertraineeship (NWT) op in met de campagne #Watertraineevanstart. Dezelfde campagne heeft er eerder dit jaar voor gezorgd dat drie talenten binnen een maand een baan vonden. Vanwege dat succes krijgt de campagne een zomers vervolg, maar dan met vijftien talenten die in de schijnwerpers staan.

Het Nationaal Watertraineeship stoomt onlangs afgestudeerde hbo- en wo-studenten klaar voor een betekenisvolle carrière in de watersector van de toekomst. Door trainees zowel inhoudelijk als persoonlijk te begeleiden, leren ze het vak én zichzelf goed kennen. Onderdeel van het traineeship is een baan bij een organisatie in de watersector voor een periode van twee jaar.

Succesvolle campagne
In mei lanceerde het NWT de campagne #Watertraineevanstart. Het doel daarvan was om drie talenten binnen een maand aan een baan te helpen. En dat is gelukt, vertelt Jaap Feil, oprichter van het NWT. “De drie talenten hebben allemaal een baan gevonden. En om eerlijk te zijn: dat ging makkelijker dan we op voorhand dachten, ook al was het midden in de coronacrisis. Kennelijk biedt de watersector starters ook in deze tijd volop kansen. Daarom hebben we besloten om de campagne een zomers vervolg te geven. Maar deze keer zetten we hoger in; we gaan nu op zoek naar werkplekken voor vijftien talenten.”

In de kijker spelen
De opzet van de campagne blijft grotendeels hetzelfde: het NWT biedt de watertalenten alle ruimte en middelen om zichzelf online te presenteren. Die schijnwerpers moeten ervoor zorgen dat ze zich in de kijker spelen bij organisaties in de watersector. Feil: “De vijftien talenten hebben allemaal veel potentie en dromen van een betekenisvolle carrière. Of het ons gaat lukken om ze voor oktober aan een baan te helpen? Daarin heb ik net als de vorige keer alle vertrouwen. Niet in de laatste plaats omdat de campagne breed gesteund wordt door de Unie van Waterschappen, Vewin, Stichting RIONED, Hoogwaterbeschermingsprogramma, KNW Waternetwerk en het Human Capital programma van de Topsector Water.”

Sector breder in beeld
Als onderdeel van de zomercampagne komen ook professionals aan het woord. Met verhalen over hun werk in de watersector hoopt het NWT de watersector breder in beeld te brengen. Feil: “Onze sector heeft behoefte aan frisse blikken die over de grenzen van hun vakgebied heen kunnen kijken. De verhalen van ervaringsdeskundigen kunnen talentvolle jongeren er als geen ander van overtuigen dat ze in de watersector écht het verschil kunnen maken.”

Klik hier voor meer informatie op de NWT website.