Klantenbinding staat centraal op milieuvakbeurs IFAT in München

De wagons van de S-bahn puilen uit van de mensen die op weg zijn naar Messe in München. Eenmaal in de enorme hallen lachen de in traditionele dirndl’s gehulde Beierse jonge dames met pullen bier en Bratwurst de niet aflatende stroom bezoekers uit alle delen van de wereld toe. Wie hier voor het eerst komt, kijkt zijn ogen uit. Alles is volgens de overtreffende trap. Stands met meerdere etages, op hun uiterlijk geselecteerde animatiedames en zelfs bedrijven die hun eigen keukenbrigade inhuren om de gasten van exquise hapjes en soms volledige diners te voorzien. 

Het is razend druk op de eerste dag van IFAT In Munchen.
Goed vertegenwoordigd
De Nederlandse watersector is goed vertegenwoordigd op de beursvloer van in totaal 215.000 vierkante meter, zo’n 150 voetbalvelden. Sommige bedrijven, zo’n vijftien in totaal, hebben ervoor gekozen om zich in het Holland Paviljoen te presenteren. Andere ondernemingen, waaronder Paques, Nijhuis Industries en Landustrie, hebben een eigen stand om gasten te ontvangen. In het midden van het Holland Paviljoen, die aan de bovenkant is afgewerkt met oranje doeken met tulpen, staat een lange tafel met stoelen. Op de bar liggen Delfsblauwe klompjes en een brochure waarin managers van verschillende Nederlandse watertechnologiebedrijven ingaan op hun specifieke kennis en expertise.

Nederlandse bedrijven presenteren zich in het Holland Paviljoen.

Klantenbinding

Een van deze bedrijven is ESEP Milieutechniek, waar Emile Bruschinski als directeur aan het roer staat. Hij heeft een kleine hoek in het NWP-paviljoen waar op een kolom een werkend model van een waterrem staat opgesteld. “Met het apparaat kun je bepalen waar je het overtollige water na een heftige regenbui naar toe laat stromen. Vooral interessant voor waterzuiveringsinstallaties of rioolbeheerders.” De ESEP-directeur verwacht de komende dagen vele honderden mensen te spreken. En hup daar gaat hij weer, want er melden zich een paar Aziaten bij de stand. Of ze foto’s mogen maken? “Geen probleem, het apparaat is toch niet te kopiëren.”
Seminar
Klantenbinding is volgens sales manager Emil Sandstra van Paques de belangrijkste reden om aan de IFAT deel te nemen. “Al onze relaties hebben een uitnodiging ontvangen. Ook organiseren wij een mini-seminar en vieren wij op woensdagochtend de verkoop van de 1000ste Biopaques installatie aan een chemische fabriek in India. In een paar dagen zie je honderden mensen op de stand uit alle werelddelen. Als je die allemaal zou moeten bezoeken, ben je zo een paar jaar verder.”
Redelijke aanloop
Royal HaskoningDHV is eveneens aanwezig in het Holland Paviljoen. Aan de muur hangen posters met uitleg over de Nereda-technologie en op een tafel staan twee buizen met water, waarvan een gevuld met de inmiddels bekende korrels. Project director Water Technology Hugo van Gool is zeker niet ontevreden over de eerste beursdag. “Wij hebben redelijk wat aanloop gehad van mensen uit alle delen van de wereld. Er kwam net nog een Amerikaan met een mail van zijn collega in de hand die een proefproject met een Nereda-reactor van 250 kubieke meter wil opzetten. Wij hebben meteen verder afspraken gemaakt.” Heeft Van Gool zelf nog even kunnen rondkijken op de beurs? “Een half uurtje maar. Het viel mij wel op dat er veel aanbieders van UV-technologie aanwezig zijn. Alleen al in het Holland Paviljoen twee bedrijven, maar ook op de rest van de beurs.”