Jubileumdag 5 jaar NWT: Goden, impact en zandkastelen

Locatie voor deze feestelijke dag was De Staat, op strandslag 10 in Scheveningen. Het was geen tropische dag zoals we gehoopt hadden, maar het was droog en strandweer is het altijd. Als het programma zelf al geen reden was geweest om te komen, was de goede verzorging van De Staat dit wel. Zoveel lekkers uit eigen keuken! 
Goddelijk gezelschap
De Staat druppelde snel vol. Trainees van de groepen NWT 1 tot en met NWT 10 vonden elkaar terug of maakten kennis met elkaar en met andere genodigden. Rond half elf waren de huisgemaakte taarten bijna op en verwelkomden Jaap en Naomi iedereen. Ze presenteerden het speciale dagprogramma waarin iedereen de afgelopen 5-jaar NWT in één dag zou beleven. Met een filmpje kondigden ze ook alvast het middagproject aan: ‘Battle of the Beach – the professionals’. Maar, zoals gebruikelijk binnen het traineeship, startte het dagprogramma met een training zelfmanagement. Jet transformeerde de groep trainees en alumni binnen anderhalf uur tot een goddelijk gezelschap. De mannen onderzochten of ze de gestructureerde Apollo waren, de loyale Poseidon, of een andere God. De vrouwelijke deelnemers bleken onder andere resultaatgerichte Artemissen en hulpvaardige Demeters. Kyra Hu-a-ng (Aphrodite): ‘Het was leuk om elkaar zo beter te leren kennen.’
Personal color
Ook opdrachtgevers en andere relaties kregen een training. Zij maakten onder leiding van trainer Eveline een Personal Color analyse van zichzelf. Binnen een uur wist iedereen of hij of zij voornamelijk blauw (analytisch), rood (sturend), geel (creatief), of groen (helper) was. Natuurlijk werd ondertussen ook gesproken over het traineeship. Roel van Wolfswinkel van Waterschap Zuiderzeeland: ‘Het NWT biedt kansen. De trainees doen nu kennis en ervaring op die ik pas tussen m’n vijfendertigste en vijfenveertigste opdeed.’ Alex Renes, interim bij gemeente Westland: ‘Uiteindelijk moet je het samen doen. Ik leer nu zelf ook heel veel van onze trainee, Inge Muhlig!’
Battle of the Beach – the professionals
Na de lunch… Het is het zover. Tijd om de focus te verleggen van persoonlijke ontwikkeling naar sectorbrede samenwerking. Groepen met verschillende expertises en verschillende kwaliteiten gaan hard samen aan de slag binnen een NWT-project: The Battle of the Beach! Elke groep van zes personen moet een zandkasteel bouwen met twee waterkeringen. De jury zal niet alleen kijken welk kasteel het langst blijft staan als de vloed komt, maar ook naar samenwerking en creativiteit. Alle groepen maken een plan en de strijd barst los op strandvakken van zeven bij zeven meter. Ploegleiders roepen af en toe een aanwijzing en er wordt hard geschept. Resultaat: zeven grote zandbulten, die toch allemaal anders zijn. Kasteel nummer twee valt op doordat het een mooie schildpad is geworden. Maar helaas… Als de vloed komt, bezwijkt de schildpad als eerste. Het gele balletje bovenop, rolt het water in. Bult nummer zes is indrukwekkend groot, maar de voorkant kalft snel af en hop, daar gaat het tweede gele balletje. Een rij van zo’n vijftig soms rillende, maar vooral tevreden trainees staat met een biertje in de hand breed lachend te wachten tot het laatste kasteel het gele balletje prijsgeeft aan de vloed. Kasteel drie wint. De groep waarbij als eerste drank voor alle teamleden werd gehaald, wint de prijs voor de beste samenwerking. Natuurlijk wint de schildpad de creativiteitsprijs. Er zin weer veel nieuwe enthousiastelingen voor de echte Battle of the Beach. We kijken uit naar de volgende editie!
5 jaar impact
Tijdens de borrel was het tijd voor ‘Breaking Boundaries’. De verschillende NWT-groepen gaven een update geven over de initiatieven die zij in dit kader ontplooien in de sector. Hierna complimenteert Jaap in zijn officiële jubileumspeech alle trainees en alumni met hun gedrevenheid. ‘Zeker als je kijkt naar alle Breaking Boundaries projecten, zie je dat jullie echt impact hebben’. Hij kijkt terug: ‘Het NWT begon klein maar het team groeide snel. Voor ik het wist stond Helen naast me, toen Naomi, én natuurlijk onze trainers Jet, Eveline en sinds kort Jasper. Elk jaar melden zich weer meer trainees en opdrachtgevers. Dit jaar hadden we voor het eerst zelfs twee NWT groepen die tegelijkertijd van start gingen in april. In totaal hebben we al 74 trainees geplaatst! Nu de groep met alumni groeit, denken we na over een vervolgprogramma waarmee ze meer binding met het NWT kunnen houden en we van elkaar kunnen blijven leren.’ Jet en Eveline benadrukken beide de persoonlijke benadering. ‘Kracht en kwetsbaarheid laten zien. Dit levert zowel het NWT als alle trainees heel veel op.’
BBQ en borrel
Aan het eind van de dag is er niets meer te zien van de zandkastelen, maar niemand geeft erom. Het is tenslotte barbecue- en borreltijd. Trainees en alumni hebben het naar hun zin gehad en ook Sven Asijee, eerst werkzaam bij Tauw en nu bij Croon in Rotterdam, is blij dat hij erbij kon zijn als ambassadeur van het NWT. Sven: ‘Ik ondersteun dit programma vanaf het eerste moment omdat het concept gericht is op sectoroverschrijdende samenwerking. Trainees doen ervaring op aan zowel opdrachtnemerszijde als opdrachtgeverszijde. Begrip hebben voor elkaars belangen is dé manier om samen onze watersector verder te ontwikkelen.’
Een frisse blik op de watersector
Bij binnenkomst hebben de gasten van 5 jaar NWT een zonnebril ontvangen naar het ontwerp van Ap Verheggen, onze ambassadeur. Niet zomaar een bril, want deze heeft een bijzonder verhaal.
Als onderdeel van Kunstproject @CoolEmotion, in Groenland, heeft Ap een bril ontworpen waardoor hij je als het ware uitnodigt om eens door de ogen van een Inuït te kijken. Een icoon voor de snelle aanpassingen die de Inuït noodgedwongen hebben moeten ondergaan om zich aan te passen aan de snelle klimaatveranderingen. 
En nu is daar de Waterbril. 
 Klimaatverandering heeft ook een enorme impact op het gebied van water. Het Nationaal Watertraineeship speelt hierop in door samenwerking en uitwisseling van kennis te bevorderen. Op deze manier werken wij aan oplossingen voor de toekomst. 
Door deze link met de Inuït is het idee ontstaan om ook waterbril te maken: Kijk ook eens op een andere manier naar de wereld van het water. Bedacht en ontworpen door Ap Verheggen en mogelijk gemaakt door Bijan Azami (opticien Centrum Den Haag – Noordeinde)
Op naar de volgende vijf jaar!
(persbericht juni 2015)