Foto: Sea Water

Albert Heijn stopt na een week met de verkoop van ontzilt zeewater van start-up Sea Water. Er was veel kritiek gekomen op de verpakking. Die zou niet duurzaam zijn, terwijl het ontzilte zeewater gepromoot werd als een duurzaam product. Daarom heeft de supermarktketen de pakjes Noordzeewater weer weggehaald, melden verschillende media. De oprichters zijn teleurgesteld.

De kritiek werd aangezwengeld door Dirk Groot, die dagelijks zwerfafval opruimt en beter bekend is als de Zwerfinator, schrijft het AD. Hij liet op sociale media weten dat de verpakking van het water te wensen overliet. Er zat geen statiegeld op en alleen al het recyclen kostte volgens hem een hoop energie en water. Volgens Groot is ‘verpakt water nooit duurzaam’ en is kraanwater de beste oplossing.

Reactie Albert Heijn

Albert Heijn trok zich de kritiek aan. Het bedrijf schreef onder een bericht van Groot de volgende reactie: “De ontwikkeling om van zeewater drinkwater te maken vinden we interessant, en wilden we in een klein aantal winkels testen op potentie, maar we hebben met de leverancier besproken dat deze verpakking niet de juiste is. We stoppen dan ook met de verkoop van dit pakje in goed overleg met de leverancier.’’

Sea Water teleurgesteld

Op de pakjes met het gezuiverde water uit de Noordzee stond onder andere ‘planet saving water’. Inititiefnemer Tammo Wildschut reageert teleurgesteld in Trouw. “We zijn als kleine start-up onder een vergrootglas gelegd. We zijn inmiddels met verschillende alternatieve verpakkingen bezig.”

Ontziltingsapparatuur

De ontziltingsapparatuur op basis van omgekeerde osmose in een zeecontainer in IJmuiden, die werkt op stroom van twaalf zonnepanelen, kan 11.000 liter zeewater per dag verwerken. “Als we kraanwater zouden willen maken, kunnen we daarmee nog geen honderd mensen per dag voorzien”, zegt Wildschut in Trouw. “Maar we willen niet met kraanwater concurreren, het gaat ons om de 450 miljoen liter mineraalwater die Nederland per jaar drinkt. Wij willen dat dit zoveel mogelijk lokaal wordt gewonnen, en dat kan dus ook uit de zee.”

Positieve reacties 

“We hebben in de afgelopen weken ontzettend veel positieve reacties ontvangen op de lancering van SEA Water, maar helaas waren er ook een aantal kritische geluiden met betrekking tot de verpakking van ons product”, laat het bedrijf aan WaterForum weten.

“Naar aanleiding hiervan is in samenspraak met Albert Heijn besloten om de verkoop van SEA Water in drankkarton stop te zetten. In eerste instantie hebben wij gekozen voor drankkarton omdat uit onderzoek bleek dat deze minder CO2-impact heeft dan alternatieve verpakkingen. Wij zijn ons ervan bewust dat de verpakking nog niet perfect is en zijn continu bezig met het verbeteren en hiervan.”

“Als pionier een conservatieve markt opfrissen is natuurlijk een hele uitdaging. Gelukkig kunnen we als start up snel schakelen en aanpassen waar nodig, omdat wij niet afhankelijk zijn van één type verpakking. We zijn achter de schermen hard bezig om een alternatief te vinden voor de verpakking van ons product. Wij geloven namelijk dat er een betere manier is om lokaal water te consumeren als kraanwater buiten bereik is en zijn ervan overtuigd dat we met SEA Water een positieve impact kunnen maken in de gevestigde markt van on-the-go water.”

SEA Water benadrukt dat het altijd transparant is geweest over de verpakking. Het bedrijf koos bewust voor drankkarton op basis van eerder onderzoek.