Via baggerwerkzaamheden onderhouden provincies de vaardiepte van provinciale vaarwegen. (foto: Wikimedia Commons).

Aannemer HAZ Infra uit Hasselt is veroordeeld voor het vervalsen van metingen na het uitbaggeren van een vaart in Friesland. De vervalste metingen werden gebruikt als verantwoording naar de provincie Friesland. De provincie dacht dus dat de vaart op de goede diepte was uitgebaggerd, maar dat bleek in werkelijkheid niet zo te zijn.

HAZ Infra had de klus aangenomen voor 500.000 euro, maar kwam bij de uitvoering in tijdnood. Uit angst voor een dwangsom koos het bedrijf toen voor het vervalsen van metingen. De directeur van HAZ Infra werd op 10 mei door de rechtbank in Zwolle veroordeeld tot 180 uur werkstraf en het bedrijf krijgt een boete van 25.000 euro. De directeur zegt in Cobouw in beroep te gaan tegen de veroordeling van de rechtbank.

Baggerdiepte

De aannemer maakte gebruik van vervalste dwarsprofieltekeningen met daarop verkeerde baggerdieptes, valse tekeningen en een bestand met valse meetgegevens. Op basis daarvan dacht de provincie dat de vaarweg A20 ‘Heafeart’ tussen Heerenveen en Akkrum in 2015 voldoende was uitgebaggerd, maar amper een jaar later ontstonden twijfels over de daadwerkelijk bereikte vaardiepte in de gemeente Zwartewaterland.

Opgelicht

Uit onderzoek bleek vervolgens dat de bodem op 46 plaatsen is de bodem minder diep is dan de baggeraar op papier deed doen voorkomen. Tijdens de rechtszaak probeerde de aannemer de schuld in de schoenen te schuiven van de maker van de oplevertekeningen, maar daar had de rechter geen oren naar. Volgens de rechter heeft het infrabedrijf zelf de boel opgelicht.