Ontwerpfout zeesluis IJmuiden levert strop op voor BAM en VolkerWessels

De bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden door BAM en Volker Wessels gaat 138 miljoen euro meer kosten dan gepland.Dat komt door een fout in het ontwerp voor de twee caissons waar de sluisdeuren in komen te staan. De sluis dreigt dan ook later open te gaan dan 2019.

Rijkswaterstaat gunde in 2015 de bouw van de nieuwe zeesluis IJmuiden bij de ingang van het Noordzeekanaal aan consortium OpenIJ. Dit consortium, onder meer bestaande uit VolkerWessels en BAM, is verantwoordelijk voor het ontwerpen, bouwen, financieren en gedurende 26 jaar onderhouden van de nieuwe zeesluis.
Begin 2016 startten de werkzaamheden in IJmuiden die moeten leiden tot een nieuwe zeesluis van 70 meter breed, 500 meter lang en 18 meter diep. De grotere zeesluis moet de bereikbaarheid van de haven van Amsterdam verbeteren en de economie in de regio stimuleren door getij-onafhankelijk ruimte te bieden aan de steeds groter wordende zeeschepen.

Ontwerpfout
Het oorspronkelijke ontwerp voor de twee caissons, enorme betonnen bakken waar de sluisdeuren in komen te staan, bleek echter niet goed. Daardoor valt de bouw van de caissons 138 miljoen euro duurder uit dan gepland. Beide bedrijven hebben 69 miljoen euro opzij gelegd om de kosten te dekken.
De problemen kwamen begin dit jaar aan het licht, schrijft vakblad Cobouw naar aanleiding van de woensdagmorgen in allerijl ingelaste audio-webcast voor analisten door BAM. Bestuursvoorzitter Van Wingerden gaf in de webcast aan dat de caissons niet sterk en stijf genoeg waren om de sluisdeuren verantwoord naar beneden te laten zakken. De kans dat de wanden zouden breken was te groot.

Torsiekracht
Volgens van Wingerden werd toen nog gedacht dat iets dikkere wanden van de caissons en een paar ontwerpaanpassingen voldoende zouden zijn om het project niet al te veel te verstoren, schrijft Cobouw. Maar uit recent onderzoek zou blijken dat er veel meer bij komt kijken. “Het hele ontwerp moet over”, aldus een hoorbaar teleurgestelde Van Wingerden. Bij de sluizen in Terneuzen en Antwerpen bouwde BAM nog dichte caissons, “zo stijf als een schoenendoos”. In IJmuiden werd gekozen voor caissons die van boven en van de zijkant open zijn. “Als je die naar beneden laat zakken, gaan ze een beetje naar links en naar rechts. Dat is torsiekracht.” Die kracht moeten de caissons kunnen opvangen.

Speciaal materiaal
Volgens Van Wingerden moet er nu “speciaal materiaal en gereedschap” aan te pas komen. Ook zal het project langer duren en zijn er meer manuren nodig. BAM en VolkerWessels, die beiden voor 50 procent in het project van 600 miljoen euro zitten, delen de rekening: een verliesvoorziening van 110 miljoen euro. De projectmanager is inmiddels van het project gehaald. “Om ons te verzekeren van frisse ogen.” Volgens de topman komt de tegenvaller op het meest ongunstige moment in het project. “Als je midden in het project het ontwerp moet overdoen, is dat nooit goed. Als je het proces verstoort, is dat sowieso niet goed.”

Risico nemen
Van Wingerden benadrukte dat de engineers van BAM en VolkerWessels aan het begin van het project allemaal naar het ontwerp gekeken hebben. BAM organiseert bovendien “veel meer design reviews en peer reviews” dan in het verleden. Ook externe specialisten hebben het ontwerp van de caissons niet als risico gezien. “Het is heel frustrerend dat zo veel mensen ernaar gekeken hebben en het allemaal niet gezien hebben. Dat nekt ons nu. Heel erg teleurstellend, maar we zullen ermee moeten dealen.” Helemaal zonder risico’s werken kan overigens niet in de bouw, realiseert Van Wingerden zich. “We werken in een business van risico nemen.”

Lees hier het persbericht

DELEN